Het is hoogzomer als Luba een vacature voor ‘Field marketing medewerkers’ op hun website plaatst. Binnen enkele weken zijn er 25 van deze mensen nodig, die half augustus al kunnen starten. Het is een unieke functie voor 36 uur per week. Medewerkers lopen met een smartphone door de straten van Amsterdam om informatie te verzamelen over openingstijden. Daarvoor zijn ze minimaal één jaar beschikbaar. Na drie weken staat de teller van het aantal sollicitaties helaas nog steeds op nul.

Aanpak

Het invullen van deze vacature was ook voor ons een uitdaging aangezien we nog geen data of vergelijkingsmateriaal voor deze functie hadden. Hierdoor hadden we ook niet direct inzichtelijk welke kanalen het beste zouden werken voor deze doelgroep. Maar met de inzet van RecruitNow werd het snel inzichtelijk. RecruitNow maakt het mogelijk om vacatures en vacaturecampagnes geautomatiseerd te plaatsen, te beheren en te optimaliseren. Dit gebeurt op online kanalen waar actieve- en passieve (latente) talenten zich bevinden.

Plaatje_InzichtInzicht

Aan ongefundeerde campagnes doen we niet, daarom zijn we begonnen met een korte en snelle test op Facebook, een selectie relevante jobboards en op Indeed. Facebook bleek voor deze vacature het meest effectieve kanaal. Dat is ook niet gek: het is een vrij onbekende functie. Mensen weten simpelweg niet dat ze zo’n baan zoeken. Daarnaast leent Facebook zich goed voor een pakkende tekst en afbeelding, en is het mogelijk om mensen te taggen waardoor je ook op een organische manier de doelgroep bereikt. 

Campagne-opzet

We hebben het campagnebudget volledig gericht op Facebook advertising. Binnen deze campagne hebben we bij Facebook gebruik gemaakt van een techniek (demografische en look-a-like targetting) waarbij er gekeken wordt naar data van de huidige bezoekers op de pagina.

Vervolgens wordt deze Facebook data breder ingezet om de juiste doelgroep nog beter te bereiken. Daarnaast hebben we verschillende afbeeldingen bij de advertentie getest om te achterhalen welke het beste aansprak bij de doelgroep. 

Luba vervult moeilijke vacature met RecruitNow

Resultaat

De vacature werd al voor de geplande datum gesloten, er waren voldoende goede sollicitaties binnengekomen. Het resultaat was boven verwachting.

Het succes is echter nog groter:

  • We hebben maar liefst 71.153 potentiële kandidaten bereikt;
  • We hebben maar de helft van het beoogde budget nodig gehad;
  • De Facebook respons was 63% hoger dan gemiddeld;
  • Het percentage sollicitanten wat voor gesprek werd uitgenodigd was 2x zo hoog;
  • Sollicitanten via Facebook brachten zelf ook relevante sollicitanten aan (Referall).

Kortom, met de inzet van RecruitNow (in dit geval een Facebook campagne) is zelfs een ‘moeilijk vervulbare vacature’ binnen korte tijd ingevuld met geschikte kandidaten. Ook op deze efficiënte en effectieve manier uw vacatures invullen? Of wilt u meer informatie over RecruitNow? Neemt u dan contact met ons op! Wij denken graag met u mee voor passende recruitment oplossingen.

Luba