De arbeidsmarkt trekt aan en het aantal doelgroepen dat lastig te bereiken is, stijgt. Met behulp van bloggen en/of vloggen kan je een latente doelgroep toch bereiken en aan de organisatie binden. Maar de hoe pak je zoiets aan? Waar moet je op letten? En hoe doen anderen dat?

Tijdens het seminar ‘Bloggen voor Recruitment’ stonden we stil bij de theorie én kregen we een uniek ‘kijkje in de keuken’ van zorgverzekeraar Coöperatie VGZ, die al enkele jaren blogt op hun werken-bij-site en sinds vorig jaar ook vlogt. Tijdens de sessie waren Bianca Roelandschap (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie) en Bart Groeliken (Corporate Recruiter Zorg) aanwezig om vragen te beantwoorden en onderdelen nader toe te lichten. In deze blog delen we graag een paar insights waarmee je kan starten, wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

“Een vacaturetekst vertelt veel, maar niet alles.”

Een mooie quote van Corporate Recruiter Bart Groeliken die meteen weergeeft waarom VGZ heeft besloten om te gaan bloggen en uiteindelijk ook vloggen. “Er zijn nou eenmaal posities die kritisch zijn voor het bedrijf, waar je een doelgroep voor zoekt die niet op vacatures solliciteert, omdat ze simpelweg niet op zoek zijn naar een baan. Door die mensen te benaderen via social media als bijvoorbeeld LinkedIn, met een vlog die helder laat zien wie VGZ is en wat de uitdaging van de baan is. Hierdoor vergroot je het slagingspercentage.”

“Een per kwartaal een lunchpauze vragen”

Voor Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie Bianca Roelandschap was direct duidelijk dat het ‘niet perfect hoeft’. Blogs worden daarom ook nooit geredigeerd (behalve op eventuele taal- en spellingsfouten) of aangepast door derden, en de vlogs worden in één of twee takes opgenomen. Die opname duurt niet langer dan een half uur. Waarom? Omdat het een kleine belasting is om een collega te vragen tijdens zijn lunchpauze tijd te maken voor een vlog. En omdat een perfect gepolijste blog of vlog simpelweg niet bij het DNA van VGZ past.

“Je hebt niet alleen bloggers/vloggers nodig”

Bij VGZ bleek al snel dat er een kleine groep enthousiastelingen is die het leuk vindt om te bloggen en vloggen. Dat doen zij in samenspraak met een contentraad en in afstemming met o.a. marketing, sales en hr. Wat overigens niet betekent dat een vlog of blog goedgekeurd moet worden of achteraf aangepast wordt. Integendeel. Maar naast de mensen die actief content maken, is er een veel grotere groep, ambassadeurs, die content best willen delen. VGZ werkt daarom met social refurall waarbij je via een site of app gemakkelijk vlogs, blogs, tweets en andere berichten kan delen. Zo spaar je bijvoorbeeld voor een gratis kop koffie.

“Het hoeft niet perfect”

De stijl,’ Tone-of-Voice’, onderwerpskeuze: het is allemaal afhankelijk van je eigen employer brand én je doelgroep. Bij VGZ is authenticiteit belangrijk, dat zie je terug in de vlotte clipjes die met niet meer dan een smartphone en een selfiestick gemaakt worden. “Het hoeft niet perfect, want dat zijn wij ook niet”, aldus Bianca. “Bovendien: als het perfect moest, dan hadden we het er nu nog steeds over gehad en hadden we geen enkele blog of vlog op de site staan”.

“Goh, dat wist ik helemaal niet”

De blogs en vlogs worden op dit moment gedeeld op de eigen werken-bij-site en social kanalen. In de toekomst wil VGZ ook met sponsord content op bijvoorbeeld LinkedIn werken. Daarnaast worden de vlogs bijvoorbeeld meegestuurd met een sollicitatiebevestiging. De reactie daarop is vaak “Goh, dit wist ik helemaal niet van VGZ”, aldus Bart Groeliken. “Je merkt in gesprekken ook meteen wie er wel vlogs bekeken en blogs gelezen heeft op de site, en wie niet”. Een verrassende manier om vlogs in te zetten is bij het benaderen van kandidaten op LinkedIn. In plaats van een standaard mailtje, ontvangen potentiele kandidaten een vlog van de manager die vertelt waarom het profiel zo aanspreekt en of hij/zij misschien eens een kop koffie wil komen drinken? Dit levert veel meer gesprekken op en kost per kandidaat zo’n 5 minuten filmen.

Deel deze pagina via