De meest gemaakte fout op een recruitmentsite laat zich waarschijnlijk wel raden: communiceren vanuit de behoefte van het bedrijf en je onvoldoende verplaatsen in de kandidaat. Terwijl de website toch juist voor kandidaten bedoeld is. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar hoe achterhaal je waar het mis gaat? Waar kan je op voorhand op letten? En is er eigenlijk een verschil tussen de recruitmentsite van een bureau of een corporate?

In het kader van de WebinarWeek van Werf& en Zipconomy, konden wij als online recruitment specialist natuurlijk niet aan het rijtje sprekers ontbreken. Daarom verzorgden Deborah Hempenius en Peter Woudenberg op maandag 13 februari het webinar ‘De beste Canidate Experience met contentmarketing en UX design’. Hierin stonden we uitgebreid stil bij de theorie waarvan we een aantal inzichten graag ook hier met je delen.

candidate experience

heatmaps

Wat ons betreft onmisbaar als je meer inzicht wilt. Je ontdekt met heatmaps namelijk heel gemakkelijk welke content altijd overgeslagen wordt, welke buttons goed gevonden worden etc. Zo kan je toetsen of kandidaten makkelijk hun weg vinden op jouw site én of dat het pad is wat jij vooraf bedacht hebt. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarin je vrij makkelijk heatmaps kan aanmaken op jouw site, het duiden of er conclusies aan verbinden kan wat ervaring vereisen.

heatmaps
A / B test

A/B Tests

Dit is ook zeker een goede manier om meer inzicht te krijgen, maar wel eentje die iets lastiger is om zelf uit te voeren. Bij een goed opgezette A/B test, test je steeds maar één ding tegelijk (button op een andere plek, andere kleur, andere titel etc.). De ene helft van de bezoekers krijgt automatisch versie A te zien en de andere helft versie B. Bij voldoende aantallen bezoekers kan je hier conclusies aan verbinden zodat je de pagina kan optimaliseren.

Sollicitatiefunnel

Wat gebeurt er nadat een kandidaat op de sollicitatiebutton heeft geklikt? Hoeveel procent haakt tijdens het invullen van de sollicitatie alsnog af, en bij welke vragen dan? Met een sollicitatiefunnel maak je dit inzichtelijk zodat je het sollicitatieformulier kan optimaliseren. Wil de hiringmanager écht 20 invoervelden? Dan kan je snel genoeg bewijzen dat kandidaten daar op afknappen. Wat ons betreft is dit dus ook zeker een aanrader.

Na de sollicitatie

Een afwijzing is nooit leuk, maar een slechte afhandeling van de sollicitatie kan grote gevolgen hebben: 36% klaagt er over, 9% doet dat online en 40% geeft aan na een onzorgvuldige afwijzing nooit meer bij je te willen solliciteren. Zorg er daarom voor dat de procedure duidelijk is en automatische mails niet té algemeen en nietszeggend zijn. Maak in een afwijzingsmail duidelijk welke eisen het belangrijkst waren en waar je specifiek op hebt gelet. Dan kan een kandidaat zelf concluderen dat hij daar niet aan voldeed. Een onzorgvuldige afhandeling kan je je niet veroorloven.

Verschil bureau en corporate

Doordat wij zowel corporates als bureaus bedienen, kunnen we die twee goed naast elkaar leggen. Uit onze eigen resultaten blijkt bijvoorbeeld dat kandidaten met een andere doelstelling de website van een bureau bezoekt. Namelijk om snel vacatures te vinden. Bij een corporate speelt branding een veel grotere rol. Dat vraagt om andere content, maar óók om een ander UX design.

Van theorie naar praktijk: gratis workshop

Wil je naar aanleiding van het webinar de theorie zelf in praktijk brengen? Meld je dan aan voor één van de twee aanvullende workshops die wij kosteloos organiseren bij ons op kantoor in Amersfoort op dinsdag 21 en donderdag 23 maart. De workshop is met name interessant voor recruiters én marketing-/communicatieprofessionals.

Meld je direct aan