In december was ons laatste én best bezochte seminar van 2016: “Trends in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie voor 2017” met gastspreker Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) en onze eigen Peter Woudenberg. Een uitgebreide sessie waar, naast de trends, ook veel handige tools en websites ter sprake kwamen. Het is ons goede voornemen om het recruiters en HR professionals dit jaar makkelijker te maken. Daarom delen we deze sites en tools graag met je! 

1. Hotjar en Visual Website Optimizer (VWO)

Meten is weten. Met Hotjar en VWO kan je individuele sessies van bezoekers terugzien. Daarnaast kan je heatmaps opvragen waarin je ziet hoe bezoekers zich over verschillende pagina’s begeven en waar ze klikken. Hoe meer websitebezoekers hoe representatiever de resultaten.

2. VacatureVerbeteraar.nl

Zijn jouw vacatures optimaal? Upload ze in de vacatureverbeteraar en krijg tips over mogelijke verbeterpunten. Hierbij wordt gekeken naar de meest relevante functietitel, opbouw en in hoeverre de tekst aansluit bij de doelgroep. Vooralsnog alleen geschikt voor Nederlandse teksten en de stijl blijft buiten beschouwing. Bovendien blijft het schrijven van vacatureteksten mensenwerk.

3. Textio.com

Net zoiets als vacatureverbeteraar, maar er wordt óók naar de stijl gekeken. Is de vacature bijvoorbeeld formeel, actief en genderneutraal geschreven? Enige nadeel: Textio is alleen afgestemd op Engelstalige vacatures én laat pullfactoren zoals salaris buiten beschouwing.

4. Dashboards

“De eerste die het over ‘big data’ heeft, kletst uit zijn nek”, aldus Geert-Jan. Er is zóveel data dat bijna niemand nog wat hij er mee moet. Dashboards helpen je om het overzicht te krijgen en op resultaten te sturen. Bijvoorbeeld met doormeten tot plaatsing.

5. Crystalknows.com

Uit informatie uit onder meer LinkedIn en Gmail krijgt Crystalknows een goed beeld van de manier waarop een specifieke persoon het best aangesproken kan worden. Gebruik je smiley’s of juist niet? Welke woorden spreken deze persoon het meest aan? Crystalknows genereert zelfs voorbeeld mailtjes!

6. Glassdoor.nl

(Oud)medewerkers en sollicitanten laten hier reviews achter over bedrijven én hun sollicitatieprocedures. Handig om in de gaten te houden. Nóg handiger dat je als werkgever de site prima kan gebruiken om je werkgeversmerk te promoten en vacatures onder de aandacht te brengen.

7. Recruitbots

Recruitment wordt in hoog tempo geautomatiseerd en een recruitment robot kan prima uit een cv halen of een sollicitant aan de minimale eisen voldoet (en hem afwijzen). Hierdoor krijgt de recruiter alleen relevante cv’s te zien. 

Recruitmenttrends in 2017: 10 handige tools

8. Whatsapp

Solliciteren via Whatsapp. Waarom niet? Het is laagdrempelig, makkelijk, je hebt meteen het telefoonnummer van een kandidaat en het sluit bovendien goed aan bij specifieke doelgroepen.

9. Video

Hij komt elk jaar weer terug in de lijstjes: doe meer met video. Laat collega’s aan het woord over hun functie in een bedrijfsfilm of vacaturevideo. Het geeft een helder beeld van jouw Employer Brand, is makkelijk te delen, helpt je hoger scoren in Google en is bovendien geschikt voor online advertentiecampagnes.

10. Virtual reality

Laat kandidaten ervaren hoe het is om op de bouwplaats te lopen, achter het streng beveiligde hek te kijken, een jeep te besturen of gewoonweg door het kantoor te lopen. Voor elke kandidaat is het prettig om op voorhand te ervaren hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

Dit is het tweede artikel in een reeks over de trends in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie in 2017. Lees hier het eerste artikel over Employer Impact en het derde artikel checklist succesvolle werving.

Recruitmenttrends in 2017: 10 handige tools
Deel deze pagina via