Het was ons best bezochte seminar in 2016: “Trends in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie voor 2017” met gastspreker Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) en onze eigen Peter Woudenberg. Er kwamen nogal wat trends voorbij, dus we lichten er één uit die erbovenuit sprong. 

Trends zijn altijd in ontwikkeling

Ze ontstaan niet van de ene op de andere dag. In 2003 zetten we als recruiters voornamelijk in op media-inkoop (en dan vooral print) en daarmee bereikten we zo’n 80% van de doelgroep. Het internet deed in 2008 voor de massa zijn intrede en dat bracht nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zoals het gebruik van social media dat in 2011 in opkomst was. In 2017 blijven we online, maar nóg meer versnipperd dan het de afgelopen jaren al was. Dat jouw doelgroep de Telegraaf leest, zegt nog niet wáár: in de fysieke krant, op internet, in de app, op je tablet of mobiel. Voor recruiters wordt het dan ook steeds lastiger om de juiste doelgroep te bereiken en vast te houden.

Employer Brand

Hoe je dan toch jouw doelgroep bereikt? Daar heeft Geert-Jan één antwoord op: “Wees exceptioneel goed in één ding”. Of dat nu werken met humor (Coolblue), de béste sollicitatiebeleving (Driessen HRM) of een focus op nieuw talent (ASML) is. Het Employer Brand zorgt ervoor dat je gezien wordt, dat de doelgroep over jou praat. Zo creëer je Employer Impact. Dat zit in de communicatieuitingen, sponsoring, samenwerkingen en in de beleving van het recruitmentproces.

Employer Impact

Maak in 2017 werk van jouw merk en onderzoek hoe je jouw Employer Impact kan vergroten. Zodat je gaat van het klassieke model waarin je versnipperd content zendt op allerlei kanalen, naar een interessante werkgever waar jouw doelgroep zélf naar op zoek gaat. Wees exceptioneel goed in één ding en zet daar minimaal 80% van je budget op in. Volgens Geert-Jan Waasdorp is dat de sleutel tot het vinden van de beste kandidaten voor jouw organisatie.

 

Dit is het eerste artikel in een reeks over de trends in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie in 2017. Lees hier het tweede artikel over 10 handige tools voor recruiters in 2017 en het derde artikel 'checklist succesvolle werving'. 

Deel deze pagina via