Om nieuwe medewerkers aan te spreken is een aantrekkelijke employer brand onmisbaar. Tijd om even met het management op de hei te gaan zitten en een leuk concept te bedenken. Simpel. Toch?

Tijdens het seminar Employer Branding op donderdag 10 november jl. legden Marieke van Heek (Manager Recruitment bij Compagnon) en Deborah Hempenius (Content Marketeer bij CIG) uit wat er komt kijken bij het creëren van een onderscheidende en authentieke employer brand én het vertalen daarvan naar de website. Dat employer branding een onderwerp is waar veel organisaties mee worstelen, bleek wel door de hoge opkomst van het seminar. Daarom geven we je de 5 grootste fabels van employer branding én hoe het dan wel moet.

Employer branding: wie willen we aanspreken?

Fabel 1: Het management bedenkt de employer brand

Je employer brand zit in de genen van jouw organisatie. Wie ben je? Wat heb je medewerkers te bieden? En wat maakt jou onderscheidend, met andere woorden: waarom past die ene kandidaat veel beter bij jouw organisatie en niet bij je concurrent?

Een employer brand komt niet tot stand door met het management een dagje op de hei te gaan zitten, maar door onderzoek uit te voeren onder je eigen medewerkers. Uiteraard mag het management niet ontbreken in dit onderzoek. De uitdaging daarbij is om de mening van het management (Hoe zou het moeten werken?) naast de mening van de werkvloer (Hoe werkt het echt?) te houden en de verschillen in beeld te brengen.

 

Fabel 2: Om je employer brand te beschrijven hoef je alleen je USP’s aan te passen

Hoe je een merk of dienst waardeert, staat los van hoe je de organisatie waardeert als mogelijke werkgever. Dat je graag Coca-Cola of Pepsi Cola drinkt, wil nog niet zeggen dat je ook graag bij één van die organisaties zou willen werken. Dus een employer brand opstellen is iets heel anders dan het herschrijven van de USP’s van je product of dienst.

Om tot jouw employer brand te komen, moet je eerst weten hoe je medewerkers jouw werkgeverschap waarderen. Wat je kernwaarden en je missie zijn. Hoe de HR-strategie hierop aanhaakt via onboarding, learning & development, de werkomgeving, leadership.

Employer branding: je USP's aanpassen is niet voldoende

Fabel 3: Een employer brand dient alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken

Het aantrekken van nieuwe medewerkers is bij veel organisaties het primaire doel waarvoor een employer brand wordt ingezet. Maar een onderscheidende en authentieke employer brand straalt ook uit op je huidige medewerkers en zelf op oud-medewerkers. Je employer brand omvat de volledige ‘reis’; van het inspireren van latente kandidaten tot en met het uitstroomproces en het koesteren van de relatie met je oud-werknemers. Het is het verhaal wat zij vertellen op verjaardagen, over het bedrijf en het werk waar ze trots op zijn.

Fabel 4: Een employer brand hoef je niet waar te maken

15 lazy personsNatuurlijk is het aantrekkelijk om een mooi verhaal te schrijven en daarin de waarheid een beetje op te poetsen. Maar uiteindelijk werkt dit averechts, omdat nieuwe medewerkers met onjuiste verwachtingen je organisatie binnenkomen en daardoor snel weer uitstromen. Een goede employer brand creëert de juiste verwachtingen bij nieuwe medewerkers.

Alleen benoemen wat er zo goed is aan het werken bij jouw organisatie is niet voldoende, je moet het ook kunnen bewijzen. Want wat maakt het een “prima werksfeer”? Hoe hoog is een “passend salaris”? Waarom ben je een “innovatieve organisatie”? Of zoals de Engelsen zeggen: “The proof of the pudding is in its eating”!

Fabel 5: Als je employer brand eenmaal staat, hoef je er nooit meer naar om te kijken

Hoe verkoop je je diensten of producten? Door zichtbaar te blijven in de markt. Hoe houd je je employer brand levend? Precies! Door regelmatig te communiceren over je werkgeversmerk, blijf je zichtbaar en vindbaar voor de juiste kandidaat.

Bovendien staat de ontwikkeling van je organisatie niet stil. Het is belangrijk om eens in de zoveel tijd je employer brand te ‘herijken’: matcht hij nog met de organisatie? Welke veranderingen hebben er plaatsgevonden? Hoe kunnen we de employer brand hierop aanpassen?

Employer brand:
meer dan een ‘leuk concept’

Je employer brand is wie jij als werkgever bent. Het is er al. Het meest lastige deel is om het boven water te krijgen. Maar jouw authentieke en onderscheidende employer brand zorgt dat je die kandidaat aanspreekt die zich als een vis in het water voelt bij jouw organisatie. Dat je medewerkers met trots praten over hun werk en werkgever. En dat oud-werknemers met een goed gevoel terugkijken op hun tijd bij jouw organisatie.

Tijdens het seminar hebben de deelnemers concrete handvatten en praktische tips gekregen om aan de slag te gaan met hun employer brand. Als uitsmijter werd hun kennis op proef gesteld in een interactieve quiz. Het team van Europlanit bleek oppermachtig en ontving daarom uit handen van Minescape een tegoedbon voor het herschrijven van een vacaturetekst (zie foto).

Het team van Europlanit won de kennisquiz
Deel deze pagina via