We hebben hem allemaal wel eens: de moeilijk vervulbare vacature. Hij bezorgt elke recruiter hoofdpijn en de grote vraag is natuurlijk hoe je ook die vacature vervuld krijgt. Tijdens het seminar “Vind de juiste kandidaat met Contentmarketing” op 17 maart werd het antwoord gegeven op die vraag in de vorm van een stappenplan. Voor iedereen die er niet bij kon zijn, vatten we de 6 stappen nog eens samen.

Stap 1. Een goed doordachte vacaturetekst

De basis van elke vacature is natuurlijk de vacaturetekst. Een goede vacaturetekst schrijven is - zeker voor een moeilijk vervulbare vacature - een vak apart. Maar met een tekst die goed leesbaar en niet te lang is, kom je een heel eind. Daarnaast voorzie je hem uiteraard van de juiste zoektermen en een duidelijke call to action.

Stap 2. Ken je doelgroep

Weet jij wie je doelgroep is? Is hij actief op zoek naar een nieuwe baan of heeft hij het wel naar zijn zin op de huidige werkplek? Jouw doelgroep is bepalend voor je wervingsstrategie en de kanalen die je het beste kunt inzetten. Actieve kandidaten maken vaker gebruik van Google en jobboards terwijl je latente kandidaten eerder bereikt met display marketing en campagnes op sociale kanalen. Bij moeilijk vervulbare vacatures zien we vaak dat het om latente kandidaten gaat, een actieve kandidaat had jouw vacature waarschijnlijk al wel gevonden.

Persona's helpen je je doelgroep beter te begrijpen

Stap 3. Breng je doelgroep tot leven met een persona

Een persona heeft drie belangrijke voordelen:

  • je begrijpt je doelgroep beter
  • het recruitmentproces wordt korter doordat je je kandidaten via de juiste kanalen bereikt
  • de kwaliteit van je sollicitanten wordt hoger doordat de juiste kandidaten solliciteren.

Meestal bestaat een persona uit een foto en informatie zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau etc. Je kunt je persona zo uitgebreid maken als nodig is. Voeg voldoende informatie toe om te kunnen kiezen voor een geschikt kanaal en de juiste contentvorm (zoals een vacaturetekst, tweet, blog, infographic, video etc.).

Merkidentiteit: wat voor werkgever ben jij?

Stap 4. Merkidentiteit: omschrijf je werkgevers-DNA

Je merkidentiteit bepaal je niet, het is de vertaling van wie je bent. Waarvoor kom je ’s morgens je bed uit? Omschrijf de eigenschappen en kenmerken van jouw bedrijf, benoem de voordelen om voor jullie te werken en werk de missie en visie uit. Want jouw werkgevers-DNA - je employer brand - bepaalt ook hóé en wat je vertelt in álle communicatie-uitingen. Bovendien heb je scherp wat voor soort kandidaten bij de organisatie zouden passen.

Stap 5. Bepaal de functie van jouw content

Ruwweg kan content vijf doelen dienen:

Functies van content

Welk doel jouw content moet dienen hangt af van je doelgroep. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld latent (niet op zoek) dan zal je vooral moeten inspireren en verleiden om hem warm te maken jouw vacature te bekijken. Combineer bijvoorbeeld video’s en fotografie (inspireren) met argumenten zoals jouw USP’s (verleiden).

Stap 6. Meten is weten

Bijna alles is meetbaar te maken, ook het effect van content. Houd bij via welke kanalen de vacature wordt bezocht, welke berichten op social media de meeste bezoekers oplevert, hoeveel bezoekers er overgaan tot sollicitatie of waar ze afhaken op de website. Zo kan je bijsturen waar dat nodig is en zorgen dat je maximaal resultaat behaalt met jouw contentmarketingstrategie.

Meet de resultaten van je contentmarketing

En nu aan de slag!

Contentmarketing gaat vooral over het gericht maken van keuzes. En dat is precies waarbij dit stappenplan je helpt. Wanneer je weet wie jouw doelgroep is, welke behoeften of vragen hij heeft en waar hij zich bevindt, houdt niets je meer tegen om die moeilijk vervulbare vacature tóch te vervullen. Veel succes!

Deel deze pagina via