Een recruitmentwebsite die zich naadloos aanpast aan het apparaat waarop hij wordt bekeken, gepersonaliseerde content, de mogelijkheid om direct via je tablet of smartphone te solliciteren en een positieve sollicitatie-ervaring. Deze vier musthaves leveren jou als recruiter een behoorlijke concurrentievoorsprong op. Zo luidde de belangrijkste conclusie van het seminar “Een persoonlijke sollicitatiebeleving op ieder device” op 18 februari.

Tijdens dit seminar bij CIG werden de aanwezige recruiters meegenomen door de Candidate Journey, de reis die een kandidaat maakt tijdens de zoektocht naar een (nieuwe) baan, en de wijze waarop deze reis wordt afgelegd. Hierbij werd ingegaan op het bereiken, interesseren, overtuigen en binden van je doelgroep en de musthaves in elke fase van de Candidate Journey.

1. Bereiken

Je doelgroep bevindt zich overal en geen enkele sollicitant beweegt zich online op dezelfde manier. Er is dan ook geen vaste route die een kandidaat volgt van de eerste zoekopdracht tot en met sollicitatie. 

Jouw kandidaat wil op elk moment, op ieder apparaat en via ieder kanaal in contact kunnen komen met een nieuwe werkgever. Hierop zal je moeten inspelen om hem anywhere, anytime te bereiken. Een goed functionerende website is hierbij essentieel: een website die goed werkt op desktop, laptop, tablet én smartphone.

Musthave 1: Responsive of adaptive website

Een paar cijfers die het belang van een goed werkende website illustreren:

  • 61% van de kandidaten zoekt naar een baan via mobiele devices
  • 30% van de kandidaten wil kunnen solliciteren via een mobiel device.

Een website die goed functioneert op alle devices noemen we een responsive website. Wanneer we specifieke functionaliteiten aan de site toevoegen noemen we het een adaptive website. De adaptive website past zich wat betreft functionaliteiten aan op het apparaat waarop de website wordt getoond. 

Voorbeeld adaptive website Maandag

Afbeelding 1. Website Maandag® op smartphone en tablet

2. Interesseren

Heb je jouw kandidaat eenmaal bereikt, dan is de volgende stap om hem of haar te interesseren voor een baan bij jouw organisatie of opdrachtgever. Daarvoor wil je om te beginnen een goede indruk maken op de kandidaat wanneer hij of zij op de website komt. 

Musthave 2: Gepersonaliseerd werven

Naast een goed functionerende website is het belangrijk dat je jouw doelgroep op de juiste manier aanspreekt, het liefst zo persoonlijk mogelijk. We noemen dit “Gepersonaliseerd werven”. Van “massamarketing” ontwikkelt recruitment zich steeds meer richting “1 op 1 marketing”. 

Om je in te leven in de doelgroep en jouw recruitmentactiviteiten te personaliseren kun je persona’s gebruiken. Een persona is een weergave van de doelen en het gedrag van een veronderstelde groep gebruikers. Zodra je weet wie jouw doelgroep is, kun je hier de website op aanpassen.

Voorbeelden van gepersonaliseerd content die jouw ideale kandidaat kan interesseren zijn:

  • Gepersonaliseerde filmpjes (bijvoorbeeld vakgebied- of functiegerelateerd)
  • Verhalen van mogelijke nieuwe collega’s
  • Kleurgebruik passend bij de doelgroep
  • Landingspagina’s, bijvoorbeeld voor specifieke beroepsgroepen
  • Een test, bijvoorbeeld ‘Heb jij groen bloed?’ (Maandag®), ‘Pas jij bij het MKB?’ (Luba) of een talenttest (TRACÉ).

Voorbeeld MKB-test Luba

Afbeelding 2. MKB-test van Luba

3. Overtuigen

Vanzelfsprekend wil je dat jouw kandidaat daadwerkelijk solliciteert. Naast het bieden van een optimale websitebeleving moet solliciteren bij voorkeur altijd mogelijk zijn op een manier die het beste past bij de kandidaat en het gebruikte apparaat.

Musthave 3: Mobiel solliciteren

Solliciteren via mobiele apparaten kun je op verschillende manieren mogelijk maken. Bijvoorbeeld via:

  • LinkedIn
  • Vacature doorsturen
  • Whatsapp doorsturen
  • Cloud CV (solliciteren via de cloud)

Sollicitatieopties per device

Afbeelding 3. Verschillende sollicitatiemogelijkheden per device

Uitgelicht: selectievragen

Solliciteert er een groot aantal kandidaten op een functie, dan kunnen selectievragen je kandidaat helpen om een realistisch beeld te krijgen van een baan. En jou om al vooraf het aantal sollicitaties te beperken. Door middel van selectievragen kunnen we een kandidaat in een vroeg stadium bijvoorbeeld al laten weten of hij geschikt is.

Stel dat de functie van postbezorger een rijbewijs vereist. Dan kan één van de selectievragen zijn ‘Heb je een rijbewijs?’. Antwoordt de kandidaat ‘Nee’, dan kan hij niet solliciteren. Hierdoor wek je de juiste verwachtingen en kun je desgewenst de kandidaat een andere vacature aanbieden waarvoor hij wel geschikt kan zijn.

4. Binden

Starbucks geeft afgewezen sollicitanten gratis koffieHeeft je kandidaat eenmaal gesolliciteerd, dan is het belangrijk om het goede gevoel vast te houden. Zo creëer je ambassadeurs.

Musthave 4: Een positieve sollicitatie-ervaring

Of een kandidaat nou wordt aangenomen of afgewezen, er zijn genoeg manieren om hem of haar toch een positieve ervaring met jouw organisatie te bieden. Starbucks geeft afgewezen kandidaten bijvoorbeeld een bon voor een gratis kop koffie. 

 

Meer weten?

Hoe ziet de Candidate Journey van jouw kandidaten eruit? En hoe kan jouw organisatie daarop inspelen? Wil je meer weten, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak en een heerlijke kop koffie.

Neem contact op

Deel deze pagina via