Tijdens het seminar RecruitmentTrends& Ontwikkelingen 2018 vertelden industry experts Martijn Hemminga en Peter Woudenberg welke te verwachten trends er dit jaar in de markt van belang zijn. We vatten hieronder de belangrijkste trends voor je samen, zodat ook jij op de hoogte bent als je het seminar hebt gemist.

Krapte op de arbeidsmarkt

De aantrekkende arbeidsmarkt is steeds beter voelbaar voor werkgever en intermediair. De markt verschuift van ‘Voor jou tien anderen.’ naar ‘Hoe kan ik je overtuigen om voor ons te komen werken?’ Goede kandidaten worden schaarser en stellen steeds meer eisen. De uitdaging om een toch al kritische kandidaat te verleiden, wordt daarmee ook groter. Goede Employer Branding en een vlekkeloze Candidate Experience spelen hierin een belangrijke rol.

Leer je doelgroep kennen

Waar de babyboomers langzaamaan de arbeidsmarkt verlaten, komt generatie Z (Digitieners) de arbeidsmarkt op. En wat te denken van generatie X en Y (Millennials) die zich daartussen bevinden? Vier totaal verschillende doelgroepen, met verschillend online gedrag, behoeften en wensen. Speel daarop in met goed doordachte arbeidsmarktcommunicatie en een voor hen gepersonaliseerde Candidate Experience.

generatie.JPG

Bereiken van de doelgroep

In 2018 draait alles om de behoeften van de kandidaat. De groep latente kandidaten groeit, terwijl dit precies de groep is die in eerste instantie niet uitkomt op een vacature. Dit vergt een andere aanpak, zoals de inzet van een pakkende banner die aansluit bij zijn wensen en behoeften, en leidt ze vervolgens naar een inspirerende campagnepagina met een aansprekende video. Dit is mogelijk door het plaatsen van job advertisingcampagnes (zoals Recruit Now) op websites waar de doelgroep zich bevindt. Kortom: je gaat niet harder, maar slimmer werven in 2018.

01-seminar-blog-recruitment-trends-ontwikkelingen-2018 (004).jpg

Online gedrag

Generatie Y en Z verwerken snel informatie en hebben niet de tijd of het geduld om door lange teksten te lezen of veel kliks te maken. Zij hebben behoefte aan beeld, video en gepersonaliseerde content. Wil je dat een kandidaat voor jouw organisatie kiest? Leg een kandidaat dan in de watten met content die bij zijn behoefte aansluit.  

Verleid de doelgroep

We krijgen per dag gemiddeld 377 reclameboodschappen voor onze kiezen. Hoe valt jouw boodschap daartussen op? Het antwoord ligt in jouw onderscheidende vermogen. Kijk eens goed naar je eigen organisatie en beantwoord de Why, How en What-vragen en vertaal dit naar je \arbeidscommunicatie Met sterke Employer Branding en een slimme vertaling naar je arbeidsmarktcommunicatie, versterk je jouw positie en verleid je doelgroep!

Ben jij klaar voor 2018?

Wil jij weten hoe je vacatureoptimalisatie of personalisatie toe kunt passen in je organisatie? Of heb je een andere vraag? Bij Minescape denken wij altijd graag met je mee om samen te kijken hoe wij resultaten kunnen verbeteren op het gebied van Recruitment Marketing, Recruitment Sites, Recruitment Insights en Recruitment Optimalisatie.

Ja, ik wil graag een kop koffie drinken met Minescape!

02-seminar-blog-recruitment-trends-ontwikkelingen-2018 (20180130110111111).jpg
Deel deze pagina via