Recruitment intelligence is hot

Dat Recruitment Intelligence een hot topic is - en voor velen tevens een heet hangijzer - bleek donderdag 15 september tijdens het seminar over dit onderwerp. De hoge temperatuur weerhield geïnteresseerden van o.a. Maandag, Randstad, Movares, Manpower, Toptech en Alliander er niet van om hier meer over te horen. Want waar houdt Recruitment Analytics op en waar start Recruitment Intelligence? En hoe gebruik je big data om te sturen op recruitment rendement?

Bepaal de juiste KPI's voor Recruitment Intelligence

Hoewel veruit de meeste aanwezigen gebruikmaken van bijvoorbeeld Google Analytics, is er maar een enkeling die met doelstellingen werkt en deze ook actief monitort. Zonde, want Recruitment KPI’s kunnen zo groot of klein zijn als bij jouw organisatie past en vormen een effectief startpunt van Recruitment Intelligence. Ruwweg zijn de KPI’s op te delen in drie groepen: kwaliteit (Q), tijd (T) en prijs (P).

Quality (Q)

  • Kwaliteit van de sollicitaties per bron
  • Kwaliteit van de 1e gesprekken
  • Kwaliteit van de aannames

Price (P)

  • Prijs per sollicitatie
  • Prijs per 1e gesprek
  • Prijs per aanname

Time (T)

  • Doorlooptijd vacature tot sollicitatie
  • Doorlooptijd vacature tot 1e gesprek
  • Doorlooptijd vacature tot aanname
QTP KPI's Recruitment Intelligence

Stel je Recruitment Analytics goed in

Recruitment Intelligence gaat om het inzichtelijk en begrijpelijk maken van recruitmentdata zodat je daarop kan sturen. Het startpunt van Recruitment Intelligence wordt gevormd door je Recruitment Analytics. Onder deze term valt álle data die te achterhalen is. En dat is behoorlijk veel. Met heldere doelstellingen richt je je analytics makkelijker in. Denk bijvoorbeeld aan het meten van bezoekersaantallen, welke vacatureteksten worden bekeken, bij welke vakgebieden bezoekers snel afhaken, wat de kosten zijn van een 1e gesprek of aanname (doormeten tot plaatsing), etc.

Meet en monitor je Recruitment Analytics

De grootste uitdaging als het om Recruitment Analytics gaat, is om verschillende bronnen met elkaar te verbinden. Hierdoor staat al deze informatie niet meer op zichzelf, maar zijn er makkelijker verbanden te leggen. Dit doe je door informatie van de website te combineren met front-office/ATS, het CMS van de website, back-office en externe databronnen zoals CBS, Google of LinkedIn. Wil je het jezelf gemakkelijker maken? Dan is een dashboard dat automatisch de relevante informatie uit verschillende bronnen haalt en combineert, zeker aan te raden.

Doormeten tot plaatsing

Recruitment Intelligence voor elke organisatie

Door te kiezen voor grote of kleinere doelstellingen, voor enkele of juist veel databronnen, is Recruitment Intelligence voor elke organisatie toepasbaar. Bij kleinere organisaties volstaat het wellicht om alleen het aantal sollicitaties of afwijzingen te monitoren. Grotere bedrijven kunnen bijna alles in kaart brengen en misschien zelfs gaan werken met Predictive Recruitment Intelligence om voorspellingen voor de toekomst te maken.

Recruitment Dashboard
Deel deze pagina via