Bied je kandidaat de juiste experience

Op jouw recruitmentwebsite wil je elke kandidaat of opdrachtgever een warm bad geven. Hem of haar aan de hand nemen en de funnel inleiden om over te gaan tot een sollicitatie of het plaatsen van een vacature. Personalisatie op de website kan daar een belangrijke rol in spelen, mits je het slim toepast. Hoe je dat doet, werd 23 juni besproken tijdens het seminar ‘Bied je bezoekers de juiste experience’.

Personalisatie betekent 'een eigen persoonlijkheid geven'

Wat is website personalisatie?

Kort gezegd betekent personaliseren ‘iets een eigen persoonlijkheid geven’. Haal je met SEA (zoekmachine adverteren) en SEO (zoekmachine optimalisatie) vooral kandidaten en opdrachtgevers naar de website toe, daar aangekomen krijgen ze meestal generieke content te zien. Met personalisatie op de website geef je elke doelgroep (of als je erg voortvarend bent zelfs elke bezoeker) zijn eigen beleving van de site door middel van passende content.

Hoe start je met personaliseren van je recruitmentsite?

In principe kan je alles personaliseren op jouw website. Van tekst, foto’s en video’s tot aan de getoonde contactpersoon en de kleur van de sollicitatieknop. De grote vraag is natuurlijk: wanneer doe je wat? De enige manier om daar richting aan te geven, is door jouw doelgroepen goed te kennen. Stel een aantal persona’s op om je daarbij te helpen. Een combinatie van data die je al hebt (bijvoorbeeld uit Google Analytics), enquêtes en je eigen ervaring vormen een goede basis voor realistische persona’s.

Wat zijn de valkuilen van personalisatie?

Hoe mooi en persoonlijk personalisatie ook klinkt, het is niet zonder risico. Niemand vindt het prettig om het gevoel te hebben dat jij álles al over hem weet. Of na één verkeerde klik ineens heel anders aangesproken te worden. Wees je bewust van de 5 grootste valkuilen van personalisatie en probeer ze te vermijden:

  1. Personalisatie valkuilenTeveel personaliseren Help, ze weten meer over mij dan ik zelf!
  2. Verkeerde conclusies trekken Dus omdat ik een man ben, zoek ik vacatures in de bouw en zijn dat meteen de enige vacatures die ik nog kan vinden?
  3. Niets meten We personaliseren ons suf, maar geen idee of het werkt.
  4. Vergeten aan te scherpen We hebben personalisatie ingericht en hoeven er nu nooit meer aan te denken.
  5. Zoekmachine vergeten Je wil niet dat Google alléén de gepersonaliseerde pagina’s ziet en alle generieke content overslaat.

Welke vormen van personalisatie kan ik toepassen?

Zoals gezegd kan je een website op verschillende manieren personaliseren aan de hand van jouw persona’s. Het klinkt als een groot begrip, maar je kan het zo groot, klein, ingewikkeld of simpel maken als je zelf wilt. Ruwweg zijn er drie vormen van personalisatie: 

  • Persoonlijker maken 
    Pas bijvoorbeeld op een landingspagina de tekst, tone-of-voice en headerfoto aan voor een specifieke groep kandidaten. Iemand die zoekt op ‘vacature postsorteerder Amsterdam’ kan je een foto van de postsorteerkamer tonen, met een tekst op niveau van de doelgroep en je kan refereren naar de functie en locatie: “Als postsorteerder in Amsterdam krijg je brieven in handen die naar de Bijlmer gaan, maar ook naar het Paleis op de Dam. Jij zorgt dat ze goed aankomen”. Wat het beste werkt kan je achterhalen door middel van A/B testen.

  • Personaliseren op harde criteria 
    Hierbij baseer je je op de harde cijfers zoals device, url, locatie. Komt iemand uit de omgeving van Rotterdam, dan toon je hem vacatures in de buurt van Rotterdam. Geef hem echter wel de mogelijkheid om breder te zoeken want dat iemand nu in Rotterdam woont, zegt niet per se dat hij daar ook wil werken.
     
  • Personaliseren op zachte criteria
    Deze informatie achterhalen we door vragen te stellen, te meten en profielgegevens op te slaan. Dit kan al zo simpel zijn als Timo die een account heeft op jouw intranet en bovenaan zijn homepage ziet staan “Hoi Timo, leuk je weer te zien. Je hebt deze maand € 2.036,- verdiend, bekijk snel je loonstrook!”

Wat levert website personalisatie op?

Uiteindelijk dient alle data één doel: dichtbij je kandidaat of opdrachtgever blijven. Hoe? Door deze zo relevant mogelijke content te bieden. Waardoor ze dat warme bad ervaren en de funnel ingaan die jij bedacht hebt voor ze.

Wat levert website personalisatie je op?
Deel deze pagina via